Nå blir det tryggere å sette fra seg sykkelen i Larvik

Hvert år blir rundt 20 000 sykler stjålet i Norge. Nå skal Bypakke Larvik etablere ti trygge sykkelparkeringer med plass til 50 sykler. 

Trygge Sykkelparkeringer Foto Baia Mobility

Bypakke Larvik har sett på hva slags muligheter som finnes for flere trygge sykkelparkeringer for både elsykler og andre sykler. 

– Vi vet at mange ønsker seg tryggere sykkelparkeringer. Mange er redd for at sykkelen skal bli stjålet, og velger bilen i stedet, sier prosjektleder Jørgen Johansen.

Med stadig dyrere sykler, spesielt elsykler, er behovet for sikre parkeringsløsninger større enn noensinne. Bortsett fra sykkelhotellet ved Larvik jernbanestasjon, har Larvik kommune i dag ingen offentlig tilgjengelige trygge sykkelparkeringer.

– Dette er et stort problem i alle byer i Norge, og det er akkurat samme utfordring i andre land.

Nå har kommunen skrevet under en avtale med leverandøren Baia Mobility, som allerede har satt i gang lignende prosjekter i Sandefjord, Gjøvik og Elverum kommuner.

Avtalen innebærer et fem års pilotprosjekt, med mulighet for forlengelse om sykkelparkeringene fungerer etter hensikten.

Nå håper vi at vi gir flere mulighet til å velge sykkel – det er godt for miljøet, lommeboka og helsa

Gratis å parkere sykkelen

Løsningen til Baia Mobility innebærer at sykkelen låses fast i stativet med en solid, integrert bøyle, slik at man ikke trenger å drasse med seg tunge vaierlåser eller andre innretninger som opptar plass i ryggsekken.

I første omgang skal det settes ut sykkelparkeringer på ti ulike steder i Larvik og Stavern. Hver lokalitet vil få en rekke med fem sykkelparkeringer, komplett med en interaktiv skjerm som vil vise sykkelrelatert informasjon som kart over sykkelveier og hvilke andre områder i nærheten som har tilsvarende parkeringsløsninger.

Det blir gratis å parkere sykkelen, fordi prosjektet er finansiert gjennom annonser på skjermene. For kommunen vil det dermed heller ikke være noen direkte kostnader for etablering og drift. 

Kommer i 2026

De første sykkelparkeringene settes opp på nyåret på sentrale steder. Akkurat hvor kommer vi tilbake til.

Prosjektlederen understreker at de også skal være lette å bruke.

– Larvik er et bilbasert samfunn. For å nå nullvekstmålet må vi endre vaner. Nå håper vi at vi gir flere mulighet til å velge sykkel. Det er godt for miljøet, lommeboka og helsa, avslutter Johansen.

Baia Mobility er glade for å bidra til å etablere trygge sykkelparkeringer i Larvik.

– Et godt utbygd nettverk gjør det enklere å velge sykkelen i hverdagen, og vi ser frem til et godt samarbeid med kommunen i dette prosjektet, sier Stian Sundhagen, markedsansvarlig i Baia Mobility.