Ny mobilitetsplan: – Skal gjøre det enklere å gå, sykle og reise kollektivt
– Hvordan skal Larvik håndtere trafikken i framtida? Det skal arbeidet med mobilitetsplaner svare på, forteller prosjektleder Ole Sannes Riiser.

Arbeidet er en del av arbeidet med Bypakke Larvik, som er et samarbeidsprosjekt mellom kommunen, fylkeskommunen og Statens vegvesen.
– Trafikksystemet i Larvik er under økende press, og er i ferd med å sprenges om ikke vi klarer å styre utviklinga over på andre transportformer. Målet er derfor å få flere til å gå, sykle og ta buss, og på denne måten også støtte opp om det nasjonale målet om at personbiltrafikken ikke skal øke, forteller prosjektlederen.
Bypakka har et todelt mål: få flere til å velge miljøvennlig transport og gjøre Larvik til en mer attraktiv by.
– Klarer vi å legge bedre til rette for at flere sykler og bruker buss på noen av sine reiser blir det bedre plass til næringstransport og de som er avhengige av å bruke bilen. Det gir mindre køer i rushtidene, bedre tilgjengelighet til sentrum og bedre utnyttelse av kapasiteten i transportsystemet, sier Ole Sannes Riiser.
Det er ikke et mål å fjerne parkeringer, men heller å fordele dem på en mer hensiktsmessig måte
Endringer i trafikkmønster, bussgater og sykkelgater
På bestilling fra kommunestyret lages nå forslag til mobilitetsplan for Larvik og gatebruksplan for Larvik og Stavern sentrum. Planene vil foreslå alt fra endringer i trafikkmønsteret til å etablere bussgater og sykkelgater, og ikke minst hvordan gatene i sentrum skal se ut.
– Det er ikke alle som har mulighet til å velge bort bilen, men mange kan. Det er for eksempel mange som både bor og jobber innenfor byområdet til Larvik - og velger bilen på korte reiser til og fra arbeid. Larviks innbyggere bruker mer bil og mindre sykkel og kollektivtransport enn Tønsberg og Sandefjord, forteller Sannes Riiser.
Mobilitetsplanene skal foreslå bedre løsninger som kan gjøre det lettere for flere å bruke sykkel og kollektivtransport. Da blir det bedre kapasitet til dem som fortsatt er nødt til å bruke bil.

Mobilitetsplan og gatebruksplan
Det skal utarbeides to planer, en gatebruksplan for sentrum og en mer overordna mobilitetsplan for de andre prioriterte strekningene. Disse planene vil legge føringer for hvordan Larvik skal utvikle trafikksystemet i kommunen.
Den overordna mobilitetsplanen viser hvordan vi skal løse transportbehovet helt konkret, og hvordan vi skal legge til rette for både bilbruk, men ikke minst for de som går, sykler eller tar bussen.
Gatebruksplanen for sentrum går mer i detalj og viser prinsipper for hvordan ulike gater i sentrum skal se ut, og hvordan ulik utforming, oppmerking, møblering og beplantning kan bidra til å tilrettelegge for ulike trafikantgrupper.
Arbeidet startet opp sommeren 2023 og skal være ferdig høsten 2025.
Skal se på parkeringsstrategi
Arbeidet med mobilitetsplanene ser også på parkering i sentrum. Her vurderes det for eksempel å flytte parkeringsplasser i enkelte gater for å gjøre disse gatene bedre tilrettelagt for gående og syklende.
– Det er ikke et mål å fjerne parkeringer, men heller å fordele dem på en mer hensiktsmessig måte, sier Ole Sannes Riiser.
Han forteller også at det er svært mange parkeringsplasser i sentrum, fordelt på både gateparkering og ulike parkeringshus. Mange opplever likevel at det kan være vanskelig å finne disse plassene, og at tilbudet derfor kan virke uoversiktlig.
– Et viktig grep kan være å kommunisere og skilte tydeligere slik at det blir lettere å finne fram og man slipper mye unødvendig «letekjøring».
Ønsker medvirkning og innspill
Arbeidet med mobilitetsplan og gatebruksplan er nå i en fase hvor vi ser på konkrete løsninger basert på innhentet kunnskap og innspill fra innbyggerne.
– Vi planlegger å ha møter med interesseorganisasjoner og nærmiljøutvalg, i tillegg til arrangementer på biblioteket, hvor folk kan komme og stille spørsmål direkte til prosjektteamet. Vi skal også ha digitale frokostmøter for interesserte.
Mobilitetsplanen og gatebruksplanen skal sendes ut på høring til høsten.
Hold deg oppdatert, lenke til nettside og facebook
Det er ikke alle som har mulighet til å velge bort bilen, men mange kan. Det er for eksempel mange som både bor og jobber innenfor byområdet til Larvik - og velger bilen på korte reiser til og fra arbeid
