Firetrinnsmodellen

Denne metoden innebærer at vi først starter med å gjøre tiltak som påvirker behovet for transport og hvilket transportmiddel folk velger, og tiltak som gjør at vi utnytter transportsystemet vi allerede har på en bedre måte (trinn 1 og 2).

Hvis ikke disse grepene er nok til å dempe veksten i biltrafikk går vi over i en fase hvor vi må vurdere mindre fysiske ombygginger i veinettet (trinn 3), og som en siste utvei må man gjennomføre større ombygginger og omlegginger av veitraseer (trinn 4). 

Bypakke Larvik skal i den fasen vi er i nå konsentrere seg om de mindre tiltakene, med mål om at vi klarer å stanse veksten i personbiltransport uten å måtte gjennomføre store ombygginger og utvidelser av veinettet.  

Skal vi få til dette må vi tilby bedre løsninger for gange, sykkel og kollektiv enn vi har i dag, slik at det blir enklere for så mange som mulig å velge noe annet enn bilen.