Om Bypakke Larvik

Bypakke Larvik handler om å få flere til å velge å gå, sykle eller ta kollektivtransport – rett og slett legge til rette for et attraktivt bysentrum.

Larvik Sentrum + Indre Havn

Det nasjonale målet om nullvekst i persontrafikken ligger også til grunn for bypakka.

Hvorfor og hvordan Bypakke Larvik?

Biltrafikken i Norge er økende, og dette gjelder også Larvik. I Larvik har antall biler vokst mer enn antall innbyggere, og av alle innbyggerne i Vestfold er vi Larvikinger dem som har flest biler per husstand, og vi kjører mer bil og bruker mindre buss enn i nabokommunene våre - selv på korte reiser under tre kilometer. 

Mange i Larvik er avhengig av å bruke bil og vil være det også i framtida. Samtidig er det svært mange korte reiser som går med bil, men som heller kunne gått med andre transportmidler hvis tilbudet hadde vært bedre. 

Hvis denne veksten fortsetter i samme takt, får vi problemer med å håndtere trafikken uten å gjøre store utvidelser av veinettet. Slike tiltak er veldig dyre, og medfører som regel bompengefinansiering. Bypakke Larvik skal derfor jobbe for å unngå at vi må gjennomføre store bompengefinansierte utbygginger, etter en modell som kalles «firetrinnsmodellen»

Hva skal bypakka gjøre?

Bypakka skal fokusere på arbeidsreiser, siden det er her potensialet er aller størst for å tilrettelegge bedre for andre transportformer. Vi vet at personbiltrafikken og de daglige arbeidsreisene i hovedsak går til og fra Larvik byområde, enten internt i byen eller fra våre ulike lokalsentre rundt omkring i kommunen. 

For å nå målene har vi derfor prioritert sju strekninger hvor vi skal gjennomføre ulike tiltak: 

  • Larvik byområde
  • Stavern-Larvik
  • Øst-vest forbindelsen gjennom byen
  • Gon/Halsen–Gloppe
  • Tjøllingvollen/Hegdal–Gloppe
  • Nord-sør forbindelsen gjennom byen
  • Helgeroa–Nevlunghavn via Tveteneåsen, Ra, Veldre–Larvik

Tiltak i byen og på disse strekningene vil gi bedre fremkommelighet for næringslivet og de som er avhengige av å kjøre bil, bedre utnyttelse av det transportsystemet vi har og bedre fremkommelighet for trafikk som skal gjennom byen. 

  1. Bypakka er en politisk styrt organisasjon. Det er de folkevalgte, sammen med ledelsen i statsetatene, som bestemmer i samarbeidet.

     

  2. Bypakke Larvik skal ikke finansieres av bompenger, men vi skal søke om midler:

    • Fra egne budsjetter hos kommunen, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet
    • Søknader til alternative finansieringskilder

    Finansieringen vil legge til rette for framdrift og realisering av prosjektene.

  3. Bypakke er organisert med en prosjektgruppe (sekretariat), et administrativt råd og en styringsgruppe. 


    Styringsgruppe:

    • Birgitte Gulla Løken, ordfører Larvik kommune
    • Liv Karto, hovedutvalg for samferdsel Vestfold fylkeskommune
    • Roar Midtbø Jensen, regiondirektør Statens vegvesen
    • Sefrid Line Jakobsen, seksjonsleder Marked og samfunn Jernbanedirektoratet 

    Administrativt råd:

    • Gunnar Berg Treidene, direktør samferdsel, Vestfold fylkeskommune
    • Olav Uldal, sekssjonssjef Satens Vegvesen
    • Kristine Borvik, kommunalssjef Verdiskaping og stedsutvikling, Larvik kommune
    • Jan Olav Vagle, kommunalsjef Eiendom og teknisk drift, Larvik kommune
    • Hege Eick, virksomhetsleder Arealplan, Larvik kommune

    Prosjektgruppa:

    • Jørgen Johansen, prosjektleder,  Larvik kommune
    • Christian Sørensen Trankjær, avdelingsleder vei og trafikk, Larvik kommune
    • Ole Sannes Riiser, rådgiver, Larvik kommune
    • Hanne Øyen Herland, rådgiver, Larvik kommune
    • Kjersti Visnes Øksenholt, Vestfold fylkeksommune
    • Morten Ask, Statens vegvesen
    • Regine Merethe Hildre, rådgiver, Larvik kommune
    • Vilhelm Einen, digitaliseringssjef, Larvik kommune
    • Bente Moen, rådgiver, Larvik kommune

Med i nettverk for bærekraftige regionbyer

Sammen med regionbyene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad er Larvik sammen med Tønsberg og Sandefjord med i nettverket bærekraftige regionbyer.

Nettverket jobber for målet om muligheten til å inngå partnerskap med staten for bærekraftig utvikling av byene.