Prosjekter

Her finner du en oversikt over pågående prosjekter i Bypakke Larvik.

Arbeid med mobilitetsplaner

Mobilitetsplaner er en del av arbeidet med Bypakke Larvik. Vi skal utarbeide to slike planer, en gatebruksplan for sentrum og en mer overordna mobilitetsplan for de andre prioriterte strekningene.

Den overordna mobilitetsplanen viser hvordan vi skal løse transportbehovet helt konkret, og hvordan vi skal legge til rette for både bilbruk, men ikke minst for de som går, sykler eller tar bussen. Gatebruksplanen for sentrum går mer i detalj og viser prinsipper for hvordan ulike gater i sentrum skal se ut, og hvordan ulik utforming, oppmerking, møblering og beplantning kan bidra til å tilrettelegge for ulike trafikantgrupper. 

Arbeidet med mobilitetsplaner startet opp sommeren 2023 og skal være ferdig i 2025.

  1. Hvordan kan vi gjøre det lettere for folk – uavhengig av transportmiddel – å komme til og fra sentrum? Hvordan kan transportsystemet utvikles for å få et mer attraktivt sentrum? Disse spørsmålene er sentrale i arbeidet med gatebruksplanen for sentrum.

    Hvis vi skal lykkes med å få flere til å velge andre transportmidler enn bilen, må transportsystemet i byen utvikles slik at det oppleves som trygt og mer attraktivt å gå, sykle eller ta buss. Samtidig skal sentrum fortsatt være tilgjengelig for bilen, slik at de som av ulike grunner må bruke bil kan gjøre det. 

    Planen skal dermed bidra til at sentrum blir mest mulig tilgjengelig for alle, uavhengig av transportform, gjennom å

    • legge bedre til rette for ulike trafikantgrupper i ulike gater
    • se på muligheten for et bedre kollektivtilbud
    • se på bedre løsninger for logistikk og varelevering
    • legge til rette for et bedre parkeringssystem
    • etablere mobilitetspunkter for overgang mellom ulike transportmidler
    • beskrive hvordan de ulike gatene og byrommene skal se ut
  2. I tillegg til å jobbe med sentrum, skal vi jobbe med noen prioriterte strekninger fra tettstedene våre og inn til byen og sentrum. Her skal vi vurdere hvordan vi kan legge bedre til rette for gange, sykkel og kollektiv, slik at flere får gode alternativer til bilen. 

    De prioriterte strekningene er:

    • Larvik byområde
    • Stavern–Larvik
    • Øst-Vest-forbindelsen
    • Gon/Halsen– Gloppe
    • Tjøllingvollen/Hegdal–Gloppe
    • Nord-sør-forbindelsen
    • Helgeroa, Nevlunghavn via Tveteneåsen, Ra, Veldre–Larvik 

    Planen skal blant annet se nærmere på temaer som kollektiv, gange, sykkel og andre transportformer. Eksempler på temaer som skal vurderes er:

    Kollektivtransport

    • Hvor ofte burde bussen gå på de ulike strekningene?
    • Hvilken trasé gir det mest effektive busstilbudet?
    • Kan vi få til en elektrisk ferjeforbindelse mellom Stavern og Larvik?

    Gange og sykkel

    • Hvor bør hovedrutene for gående og syklende gå?
    • Hvordan skal vi styrke og forbedre gang- og sykkelveiene for å få flere til å sykle?

    Mobilitetspunkter

    • Kan vi etablere punkter som tilbyr enkle overganger mellom ulike transportmidler, som bil-buss, bil-sykkel, buss-sykkel?

Oppgradere gang- og sykkelveier

For å få flere til å sykle skal vi øke kvaliteten på eksisterende sykkelveier. 

Sommeren 2023 ble sykkelveger inspisert for å prioritere. 

Arbeidet startet opp i 2023, utbedringer planlegges fortløpende.

Mikromobilitet – elsparkesykler og elsykler

For å sikre et attraktivt og konkurransedyktig tilbud som samtidig ivaretar trafikksikkerhet og er varsomt overfor omgivelsene, skal Larvik kommune utarbeide en lokal forskrift for utleie av små elektriske kjøretøy (elsparkesykler) fra offentlig grunn.

Forkriften ble sendt ut på høring i november 2024, med høringsfrist 31. januar 2025.

Trygge sykkelparkeringer

Vi ser på ulike løsninger for å få på plass tryggere sykkelparkeringer i Larvik, og i 2023 begynte vi forarbeidet med å definere aktuelle punkter, løsninger og kostnader for for å etablere trygge og effektive sykkelparkeringer.

Eksempler på sentrale steder kan være Larvik jernbanestasjon, Larvik sentrum, Stavern sentrum og arbeidsplasser med mange ansatte.

Arbeidet startet opp i 2023, pilotprosjekt planlegges i 2025.

Ny gang og sykkelvei, Nordbyveien

Det skal bli ny gang- og sykkelvei mellom fylkesveiene Nordbyveien og Elveveien. 

Tiltaket er ferdig regulert og vedtatt i fylkeskommunens handlingsplan for fylkesveier.

Fylkeskommunen er veieier og finansierer prosjektet. Prosjektet har en kostnad på 31 millioner kroner. 

Arbeidet starter opp i 2024 og skal være ferdig i løpet av 2027.

Holdningsskapende arbeid

Bypakke Larvik skal bidra til å oppmuntre innbyggerne til å endre reisevanene sine, fra å kjøre bil til å gå, sykle eller reise kollektivt.

Bypakka vidrar blant annet inn i flere holdningsskapende tiltak:

  • Sykkeluke på Larvik togstasjon og Indre havn
  • Sykle til jobben-kampanje
  • Samarbeid med Thor Heyerdahl videregående skole
  • Helt grønn skolevei
  • Refleksdagen
  • Mobilitetsuka
  1. Bypakke Larvik skal få på plass avtaler med leverandører som driver med utleie av elsparkesykler.

    For å sikre et godt tilbud for innbyggerne vil det trolig være nødvendig å samordne leverandørvalg med nabobyer som Sandefjord, Tønsberg, Porsgrunn og Skien.

    Basert på forskrift for utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn inngås det avtaler med leverandører som kvalifiserer til forskriften. 

  2. Bypakke Larvik skal utrede grunnlaget for å etablere bysykkelordning i Larvik. 

    Utredningen vil også inneholde mulighet for å elsykkelleie. 

    Plassering skal sees i sammenheng med de prioriterte områdene (aksene) i prosjektplanen til Bypakke Larvik. App-basert løsning skal også vurderes, for å tilrettelegge for enkle overganger mellom for eksempel buss og bysykkel.

    Hvis utredningen viser at det er mulig å etablere en bysykkelordning i Larvik går tiltaket over i en gjennomføringsfase (fase 2).